”jag vägrar att åka kollektivt”

Jag vet att ni också stött på dem. Människorna som menar att kollektivtrafikresande är att jämföra med dödsstraff. Jag kan fundera på vad det är som får människor att känna så.

Att åka buss passar naturligtvis inte alla, det kan handla om förskolehämtningar, arbetsplatser, tider, resvägar och livspussel som inte går ihop sig. Men att säga att man aldrig kan tänka sig att åka kollektivt är ett ganska hårt ställningstagande. Kan det handla om att man inte vill vara nära andra människor? att man inte gillar att någon annan sköter själva körandet..? Ja, jag vet faktiskt inte.

För mig är att resa kollektivt skönt. Jag gillar bilar också, så det handlar inte om att jag väljer bort något för att jag inte gillar det, snarare för att jag vill välja till kollektivtrafiken i mitt liv för att jag gillar det mer. Att efter en arbetsdag hinna kolla mailen, ringa ett samtal eller lyssna på någon avslappnande musik och bara blunda i några minuter gör att jag minskar min stressnivå betydligt mycket mer än om jag skulle sitta bakom ratten. Det ger mig lite mer livskvalitet helt enkelt.